تور مشهد |تور لحظه آخري مشهد تور مشهد |تور لحظه آخري مشهد .

تور مشهد |تور لحظه آخري مشهد

مكان هاي ديدني مشهد

مكان هاي گردشگري مشهد

مشهد كه پايتخت مذهبي ايران به شمار مي رود از وجود مبارك حضرت امام رضا (ع) بهره مي برد. به همين علت سالانه گردشگران خارجي و داخلي زيادي از اين شهر بزرگ و پر جمعيت بازديد مي كنند. همين عامل سبب شده تا علاوه بر اين كه از اين شهر استفاده مذهبي شود در جنبه هاي گردشگري نيز نمود هايي داشته باشد. به مرور گذشت زمان اين شهر بيشتر از پيش از غالب مذهبي خود خارج شد و جنبه هاي گردشگري نيز به خود گرفت. اماكن گردشگري زيادي نيز در اين شهر موجود مي باشد كه در ميان آن ها اماكن تاريخي نيز به وفور يافت مي شود. در اين مطلب ديدني هاي گردشگري مشهد را با هم مرور ميكنيم.
آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي


اين آرامگاه كه متعلق به حكيم ابوالقاسم فردوسي توسي مي باشد در باغي قرار دارد كه در ۲۰ كيلومتري شمال مشهد جاي دارد. ساختمان فعلي آرامگاه از شيوه معماري هخامنشي به ويژه آرامگاه كوروش الهام گرفته است.

نماي بيروني بنا شامل عناصر تزئيني هخامنشي به خصوص ستون ها و سرستون ها است و اشعاري كه بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حكيم فردوسي و معرف انديشه و شخصيت وي مي‌باشد. بخش فوقاني بنا بصورت مجوف و توخالي ساخته شده و فضاي داخلي آن نيز علاوه بر الهام گرفتن از معماري دوه اشكاني شامل ۲۰ ستون مرمري در پائين و ۸ ستون در بخش فوقاني است. در قسمت هايي نيز شاهد آثار زيباي فريدون صديقي هستيم كه بيشتر به روايت داستان هاي شاهنامه پرداخته است.
موزه آرامگاه نادري


در آرامگاه نادر شاه افشار و در قسمت اصلي آن موزه اي با عنوان نادري جاي گرفته كه شامل دو تالار مي باشد و به معرفي آثار تاريخي دوره افشاريه مي پردازد. چشم‌انداز خارجي بنا تنديس نادرشاه سوار بر اسب به همراه تني چند از سربازانش بر فراز يك حجم سنگي مرتفع توسط مجسمه ساز شهير ايراني زنده ياد استاد ابوالحسن صديقي ساخته شده است. اين مجسمه نماد اصلي اين موزه مي باشد.
تالار شماره ۱: اين تالار به انواع سلاح‌هاي دوره افشاريه، تابلوهاي نقاشي از نادر و صحنه هاي جنگ،‌ وسايل سواركاري مانند زين سو برگ اسب از دوره افشاريه تا قاجاريه، چند نسخه خطي ساز جمله تاريخ جهانگشاي نادري و دو شمشير متعلق به نادر اختصاص دارد كه روي يكي كلمه السلطان نادر حك شده و روي ديگر يك بيت شعر طلاكوب شده است. اين شمشير در دشت مغان به سال ۱۱۴۸ هجري در روز تاجگذاري نادر از طرف ملت ايران به وي هديه شده است. اين تالار يكي از پربازديد ترين قسمت هاي مجموعه است.
تالار شماره ۲: اين تالار در سال ۱۳۷۳ به مجموعه اضافه شد و در آن انواع سكه ظروف و ديگر اشياي اهدايي از دوره صفويه تا معاصر به نمايش درآمده است. اما اين تالار هنوز نتوانسته است به اندازه تالارر شماره ۱ جذابيتي را براي بازديد كنندگان به ارمغان بياورد.
بقعه پير پالاندوز


نام اصلي پير پالاندوز شيخ محمد عارف كارندهي است كه در سده دهم هجري زندگي مي كرده در نزديكي مشهد در روستايي به نام كارنده يا كارده عيش خود را با پالاندوزي مي گذرانده است. او در خط ثلث نيز تبحر فراوان داشت و امروزه بخش هايي از يك قرآن كه با خط اين عارف وارسته نوشته شده است باقي است. اين بقعه براي دوست دارانش ارزشمند است.
امام زاده سيد محمد (گنبد خشتي)


در يكي از گذرهاي قديمي مشهد منشعب از ميدان طبرسي به نام چهار سوق نوغان بناي تاريخي مذهبي موسوم به «گنبد خشتي» قرار دارد. اين بنا مدفن «سلطان غياث ‌الدين محمد» از سادات مشهور موسوي شهر مشهد است كه نسب شريفش با هفده واسطه به امام موسي بن جعفر(ع) مي‌رسد. بر روي سنگ مزارش اين چنين كتيبه شده: « مرتضي، اعظم سلطان النقباء، غياث‌الدنيا والدين، امير سلطان محمد بن سلطان النقباء بدرالمله والدين طاهر…» و در ادامه تاريخ وفاتش ماه رمضان المبارك سال ۸۳۲ ه.ق آمده است. از اين امام زاده حتما بازديد كنيد.
الماس شرق
در ميان بزرگ ترين ساختمان هاي مشهد نام الماس شرق معروف است. زير بناي اين سازه در حدود ۶۵۰۰ متر مربع و در ۵ طبقه بنا شده است. در مجاورت اين سازه پاركينگ ۵ طبقه الماس شرق با زير بناي حدود ۲۷۰۰ متر مربع قرار گرفته است. اين سازه علاوه بر ۱۲۱۰ واحد تجاري داراي فضا هاي جانبي ديگري نيز مانند نماز خانه، رستوران ملل court food، فضاي استراحت مراجعين، مركز فوريت هاي پزشكي، مراكز اداري، بانكي و پست و سرويس و فضاي بازي كودكان مي باشد. اين مركز مناسب ترين مركز خريد مشهد است.
مجتمع تجاري و پاركينگ طبقاتي آلتون
يكي از بزرگترين و عظيم ترين ساختمان هاي كشور در مشهد مقدس واقع شده كه آلتون نام دارد. برج آلتون در يك مجموعه ديدني تجاري، اداري و فضاي قابل توجه پارك خودرو با عنوان بلندترين پاركينگ طبقاتي كشور نظر هر شهروند و زائر و مسافري كه براي تفرج و خريد به خيابان دانشگاه قدم مي گذارد را به خود جلب مي نمايد. جالب است از اين برج بازديد كنيد تا پشيمان نشويد.
بازار رضا (عليه السلام)
بازار رضا يكي از قديمي ترين بازار هاي مشهد است. اين بازار در ضلع شرقي خيابان امام رضا (ع) واقع شده و از مهم ترين مراكز خريد زوار است. اين بازار در دو طبقه احداث شده است. در طبقه دوم آن كـارگـاه هـاي كـوچـك صـنـايـع دستي، طلاكاري و فيروزه تراشي و گلدوزي ايجاد شده است. اين بازار حتما معرف حضور شما مي باشد.
مجتمع تجاري پروما
اين مجتمع در بلوار فردوسي جنب ميدان جانباز واقع شده است. مجتمع تجاري پروما يكي از بزرگترين مجتمع هاي تجاري مشهد است و داراي قسمت هاي مختلف تجاري و تفريحي مي باشد. اين مجتمع داراي قسمت هايي از جمله سوپر ماركت، قنادي، البسه و پوشاك، لوازم صوتي و تصويري، انواع لوازم آشپزخانه و صنايع دستي مي باشد تا بتواند نياز تمامي گردشگران را برطرف نمايد.
مجتمع تجاري زيست خاور
اين مجتمع اولين مركز تجاري به صورت برج در مشهد است كه در زمره بهترين هاي ايران قرار مي گيرد. اين مجتمع هر روزه مورد بازديد هزاران زائر و توريست قرار مي گيرد. اين مجتمع با تلفيقي زيبا از هنر معماري ايراني و اروپايي و با سقف و گچبري هاي بي نظير و منحصر به فرد بنا گرديده است. مجتمع داراي پله برقي و آسانسورهاي نفر بر حمل بار براي كليه طبقات مي باشد. حتما در سفر خود از زيست خاور بازديد كنيد.
روستاي ييلاقي جاغرق
در ۲۱ كيلومتري جنوب غربي مشهد و در فاصله ۷ كيلومتري جنوب غربي طرقبه روستايي به نام جاغرق موجود است كه توسط روستا هاي عنبران، طرقدر، كردينه، تغاره و شانديز محدود شده است. جاغرق داراي آب و هواي معتدل كوهستاني است و زمستان هاي سرد و تابستان هاي معتدل دارد. اقامت ‌گاه هاي موقت و رستوران هايي نيز در حاشيه رودخانه يا به صورت جزيره در بخش هاي مختلف دره احداث شده كه در فصل تابستان محلي مناسب را براي استراحت و تفريح گردشگران و دوستداران طبيعت مهيا كرده است. اگر به دنبال طبيعت ناب هستيد بازديد از اين روستا را تور مشهد فراموش نكنيد.
روستاي تاريخي پاژ
در پانزده كيلومتري شمال شهر مشهد در تقاطع جاده كارده به كلات نادري روستاي پاژ قرار دارد كه بر اساس متون تاريخي و ادبي بر جاي مانده اين روستا زادگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي است.
روستاي فعلي پاژ داراي ۸۰۰ هكتار مساحت است كه از مجموع آن حدودا ۴ هكتار به بخش مسكوني اختصاص يافته است. بخشي از فضاي مسكوني روستا در ميان آن و بقيه بر روي تپه ‌اي موسوم به قلعه بلند مكاني كه بنظر مي‌رسد در گذشته محل اصلي و هسته مركزي دهكده پاژ بوده قرار دارد زيرا پيرامون آن تا چندي قبل خندقي وجود داشت كه جهت ممانعت از پيشروي مهاجمين آن را پر از آب مي‌ نموده‌ اند. بجز تپه موجود در فاصله تقريبي پانصد متر از پشته اوليه بلند ديگري نمايان است كه در نزد اهالي به قلعه كهنه پاژ معروف است. سفال هاي رنگارنگ و لعابدار پاركنده بر روي اين بلندي نشانه اي از تداوم مدنيت پاژ در سدهاي اوليه بعد از اسلام تا قرن نهم و دهم هجري است. تاريخ دوستان قطعا از ديدني هاي مشهد در اين روستا خوششان خواهد آمد.
گنبد هارونيه
توس قديم اثري از خود به جا نگذاشته است و تنها اثر بر جاي مانده از توس قديم بناي آجري است معروف به گنبد هارونيه كه در دهه هاي اخير به همت انجمن آثار ملي و ميراث فرهنگي خراسان مرمت و باز سازي شده است. مردم اين بنا را زندان هارونيه مي نامند. اين بنا مشتمل بر يك فضاي وسيع مربع گنبد دار به ارتفاع حدود ۲۵ متر و وسعت ۱۲*۱۲ متر است. در انتهاي بنا سه حجره با اتاقك با تزئيناتي شامل گچبري قرار دارند. تزئينات خارجي آن منحصر به قاب هاي عمودي و ستون نما هاي طرفين ورودي مي باشد كه آن را در ليست ديدني ترين هاي مشهد قرار داده است.

 

باغ وحش وكيل آباد

اگر به حيوانات علاقه داريد پس با ما باشيد. در جنوب غربي مشهد و هم جوار با پارك جنگلي وكيل آباد، باغ وحش وكيل آباد، تنها باغ وحش مشهد و استان خراسان رضوي قرار دارد. اين باغ وحش داراي حيوانات گوشتخوار، علف خوار، آبزي، خزنده و پرندگان مختلف است. حتما از اين مكان بازديد كنيد.

 

پارك كوه سنگي

اين تفرجگاه زيباي شهر مشهد در تابستان جاري با پذيرش حجم انبوه گردشگر، پس از حرم مطهر و آرامگاه فردوسي، رتبه سوم حضور مسافر و گردشگر را به خود اختصاص داد.

 

كوه سنگي يكي از قديمي ترين و خاطره انگيز ترين گردشگاه هاي مشهد است كه به دليل وجود دو كوه سنگي مشرف به شهر به اين نام خوانده مي شود و در كنار رشته كوه هاي جنوبي مشهد واقع شده است.

طرح بزرگ توسعه مجموعه تفريحي گردشگري كوهسنگي در حالي در حال انجام است كه هم اكنون اين مجموعه در مجاورت بافت شهري قرار گرفته است و بخشي از جاده كمربندي مشهد كه جاده آسيايي نيز ناميده مي شود، از كنار اراضي آن مي گذرد.

طرقبه

طرقبه يكي ديگر از گردشگاه ها بزرگ و طبيعي مشهد است كه از غرب به كوه هاي بينالود و از شمال به كوه تخت رستم محدود مي شود. وجود چشمه سار ها و درختان فراوان آن را به صورت نقطه اي بسيار خوش آب و هوا و تفريحي مشهد تبديل نموده است. اين منطقه ييلاقي داراي تابستان هايي با آب و هواي دلپذير و مطبوع است.

 

منطقه ييلاقي شانديز

منطقه شانديز واقع در ۳۸ كيلومتري غرب شهر مشهد از ديرباز به عنوان يكي از ييلاقات دشت توس مورد توجه بوده و در گذشته نيز راه كاروانروي تابستاني مسير شانديز به توس از پستي و بلندي ‌هاي همين منطقه عبور مي كرده است.

شانديز

رودخانه ‌ها و دره ‌هاي متعدد شانديز اقليم متنوع و چشم ‌انداز هاي زيبايي از طبيعت را به بيننده عرضه مي‌كند. درختان و درخچه ‌هاي غير مثمر در منطقه شامل چنار، سپيدار، اشن، ارغوان و ارس است و از گونه‌هاي شاخص حيات‌ وحش آن مي‌توان به گوسفند وحشي، گراز، گرگ و … اشاره كرد. همينطور هدهد، توكاي سياه، دم جنبانك و … در فهرست پرندگان اين منطقه قرار دارد. رودخانه ‌هاي پر آب منطقه سبب پراكنش درختان، وجود باغ‌ هاي انبوه، مناظر متنوع و آب و هوايي مطبوع شده‌اند كه همواره مورد استقبال ساكنان شهر مشهد و گردشگران منطقه واقع مي‌شود.

سرزمين موجهاي آبي

يكي از جاهايي كه مردم مشهد و مسافران به تعداد زياد از آن بازديد مي كنند سرزمين موج هاي آبي است. مجموعه فرهنگي ورزشي پارك آبي با عنوان سرزمين موجهاي آبي، بزرگترين پارك آبي خاورميانه به لحاظ وسعت و از نظر سرپوشيده بودن و همچنين از حيث امكانات در رده كاملترين پارك هاي آبي دنيا به شمار مي آيد.

 

اين مجموعه با فراهم آوردن محيطي امن در خدمت سلامت جسمي و در طول آن سلامت روان تك تك افراد جامعه بوده و بي گمان يكي از قطبهاي تفريحي كشور به شمار مي آيد. بي مثال بودن اين مجموعه باعث گشته تا به تجربه اي دلچسب و به ياد ماندني براي زائرين و مجاورين بارگاه ملكوتي آقا علي بن موسي الرضا (ع) فراهم آورد.

پارك آبي ايرانيان

در اين پارك هيجان موج سواري با تخته را در استخر موجي به بزرگي يك زمين فوتبال، با موج‌هايي به ارتفاع ۵/۳ متر تجربه خواهيد كرد. مجموعه پارك آبي سرزمين ايرانيان به وسعت ۱۴ زمين فوتبال است و يكي از بهترين‌هايِ دنيا خواهد بود. شركت كانادايي White Water Park، بزرگترين طراح پارك هاي آبي در دنياست و به عنوان مشاور، پارك آبي SIAM PARK را در اسپانيا به عنوان الگو انتخاب كرده است.

 

اين پارك آبي از پستي و بلندي هاي طبيعي كوهپايه به عنوان ابزاري براي خلق سرسره ها و تونل هاي پيچيده متعدد بهره گرفته است. پارك آبيِ سرزمين ايرانيان دو بخش وسيع و مجزا براي آقايان و بانوان دارد كه در زمستان نيز قابل استفاده هستند و شما را به همراه همه اعضاي خانواده، به تجربه جمعي فوق العاده اي از سرگرمي‌هاي آبي دعوت مي‌كند.

پارك ملت مشهد

بوستان ملت يا پارك ملت پاركي است در غرب شهر مشهد و حاشيه بلوار وكيل آباد. مساحت اين پارك ۷۲۰ هزارمترمربع است. پارك ملت بزرگترين پارك مشهد و يكي از زيباترين پاركهاي ايران به شمار مي‌رود. اين پارك داراي شهربازي، تاسيسات ورزشي و فضاي سبز بزرگي است.

 

بزرگترين چرخ فلك خاورميانه در (پارك ملت ) شهر مشهد در سال ۱۳۸۴ به بهره برداري رسيد. اين چرخ فلك با ۲۵۰ تن ‏وزن قادر خواهد بود در يك دور كامل ۴۴۸ نفر را به ارتفاع ۸۰ متر بالا ببرد و سرنشينان اين چرخ فلك قادر خواهند بود تمام ‏نقاط مشهد را ببينند . گفتني است چرخ فلك ‏پارك ملت مشهد پس از شهرهاي لندن و توكيو سومين چرخ فلك بزرگ دنيا محسوب مي شود .


برچسب: ، بازارهاي مشهد، فروشگاه هاي تجاري مشهد، مكانهاي زيارتي مشهد، مكانهاي گردشگري مشهد، پارك هاي مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۰۳:۲۲ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :