تور مشهد |تور لحظه آخري مشهد تور مشهد |تور لحظه آخري مشهد .

تور مشهد |تور لحظه آخري مشهد

جغرافياي مشهد


جغرافياي مشهد

شهر مشهد مركز استان خراسان رضوي در سال ۱۳۹۲ با احتساب نواحي منفصل توس و قرقي با ۳۲۸ كيلومتر مربع مساحت، در شمال شرق ايران و در طول جغرافيايي ۵۹ درجه و ۲ دقيقه تا ۶۰ درجه و ۳۸ دقيقه و عرض جغرافيايي ۳۵ درجه و ۴۳ دقيقه تا ۳۷ درجه و ۷ دقيقه و در حوضه آبريز كشف رود، بين رشته كوه‌هاي بينالود و هزار مسجد واقع است. ارتفاع شهر از سطح دريا ۹۹۹ متر و فاصلهٔ آن از تهران ۹۶۶ كيلومتر است.

زمين‌شناسي
دشت )جلگه) مشهد كه جزو حوضه آبريز كشف رود بوده وسعتي بالغ بر ۱۶۵۰۰ كيلومتر مربع داشته كه از اين وسعت ۵۰۰۰ كيلومتر مربع آن را دشت و بقيه را ارتفاعات تشكيل مي‌دهد . از ميان سازندهاي موجود در اين دشت سازند مزدوران )سازند دوران دوم( در رابطه با منابع آب زيرزميني حائض اهميت است . اين سازند كه از رسوبات سخت كربناته تشكيل شده به دليل وجود فضاهاي خالي كارستي قادر است سفره‌هاي آب زيرزميني را بوجود آورد. از جمله منابع آب سطحي اين دشت نيز مي‌توان به خود رودخانه كشف رود اشاره كرد . اين رودخانه در گذشته داراي آب زيادي بوده‌است ولي در حال حاضر به علت پايين افتادن سطح آب زيرزميني و در نتيجه قطع شدن زهكش‌ها تنها درمواقع سيلابي شديد مقداري آب از سرشاخه‌هاي آن وارد مي شوند .
آب و هوا
آب و هواي مشهد معتدل و متغير است و وزش بادها در آن بيشتر در جهت جنوب شرقي به شمال غربي است. در سال ۱۳۹۱ حداكثر درجه حرارت در تابستان‌ها ۳۶ درجه بالاي صفر و كمترين آن در زمستان‌ها ۵ درجه زير صفر است. شهر مشهد در منطقه مديترانه اي با باران بهاره قرار گرفته‌ است.
جمعيت
شهر مشهد، در سده اخير از رشد جمعيت بالايي برخوردار بوده‌است. در نخستين سرشماري رسمي ايران كه در سال ۱۳۳۵ انجام گرفت، اين شهر، با ۲۴۱٬۹۸۹ نفر جمعيت پس از شهرهاي تهران، تبريز و اصفهان، چهارمين شهر پرجمعيت ايران بود. در سرشماري بعدي و در سال ۱۳۴۵، اين شهر پس از تهران و اصفهان، جايگاه سوم را در بين شهرهاي ايران داشت. در سرشماري سال ۱۳۵۵، مشهد، پس از تهران، دومين شهر پرجمعيت ايران بود و تا
آخرين سرشماري در سال ۱۳۹۰، همين جايگاه را داشته‌است.
براساس سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال ۱۳۹۰ خورشيدي، جمعيت شهر مشهد (بدون در نظر گرفتن توس و قرقي ) در اين سال، بالغ بر ۲٬۷۶۶٬۲۵۸ نفر بوده‌است. براساس آخرين برآوردها جمعيت مشهد در سال ۱۳۹۲ برابر ۲،۹۰۶،۷۸۲ نفر است.
بافت هاي فرسوده و سكونتگاههاي غير رسمي شهر مشهد :
شهر مشهد نيز همچون ساير كلانشهرهاي كشور با پديده حاشيه نشيني و اسكان غير رسمي روبروست. مناطق محروم و آسيب پذيري همچون هلالي شمال، شمال شرق، شرق و جنوب شرقي اين شهر مذهبي رادر برگرفته و علاوه برآن مجمع الجزايري ازمحلات نامتعارف حتي در ميان مناطق مرفه نشين نيز به چشم مي خورد . با در نظر گرفتن سه شاخص
ريز دانگي: به معناي كوچك بودن قطعات و ابعاد املاك مي باشد (بيشتر در تهران و كلانشهرها صادق است، در شهرهاي قديمي و تاريخي ابعاد املاك بزرگتر هستند) .
ناپايداري: به معناي نداشتن استحكام لازم و غيرپايدار بودن سازه‏ها .
نفوذناپذيري: به معناي فراهم نبودن امكان خدمات‏رساني مناسب (امدادي و زيرساختي) در شرايط بحراني مي باشد .
بافت هاي فرسوده در شهر مشهد حدود ۸ درصد از مساحت شهر مشهد را به خود اختصاص داده است كه ۱۹ درصد جمعيت شهر در اين محدوده هاي مستقر مي باشند و كارشناسان معتقدند كه بافت فرسوده علاوه بر اين شاخص‌ها، به لحاظ اجتماعي ، فرهنگي و اقتصادي نيز دچار مشكل است. در واقع بافت فرسوده از چرخه اقتصادي شهر خارج شده ‌است و اقدامات نوسازي در آن انجام نمي‌شود و در نتيجه سرمايه‌ها از آن خارج مي‌شود.

و همچنين با توجه به تعريف سكونت گاههاي غير رسمي ، كه بافت هايي هستند كه عمدتاً مهاجرين روستايي و تهيدستان شهري را درخود جاي داده اند و بدون مجوز و خارج از برنامه ريزي رسمي و قانوني توسعه شهري (طرح هاي جامع وتفصيلي) دردرون يا خارج از محدوده شهرها به وجود آمده اند و اينگونه بافت ها عمدتاً فاقد سند مالكيت و از نظر ويژگيهاي كالبدي و زيست محيطي و همچنين برخورداري ازخدمات و زير ساختهاي شهري همانند بافت هاي فرسوده شديداً دچاركمبود مي باشند با اختصاص ۱۳ درصد از مساحت شهر مشهد به خود ۳۲ درصد جمعيت شهر را در خود جا داده است .


برچسب: ، آب و هوا شهر مشهد، جاذبه هاي تاريخي مشهد، جمعيت مشهد، مراكز خريد مشهد، معرفي تورهاي ويژه مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۱۳:۳۷ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :